KLM, Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, opereert wereldwijd als Nederlandse luchtvaartmaatschappij en vormt de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM Cityhopper, transavia.com en Martinair deel uitmaken. KLM werkt nauw samen met Air France binnen de AIR FRANCE KLM Groep, die bestaat sinds de fusie van de twee luchtvaartmaatschappijen in 2004. De AIR FRANCE KLM Groep is Europa’s leidende groep in de luchtvaart.
Strategie en kernactiviteiten
De strategie van de AIR FRANCE KLM Groep is in een paar woorden te vatten: één groep, twee luchtvaartmaatschappijen en drie kernactiviteiten. De kernactiviteiten zijn passagiersvervoer, vrachtvervoer en vliegtuigonderhoud.
Wereldwijd netwerk
KLM en Air France onderhouden een eigen wereldwijd netwerk van vliegverbindingen, gebaseerd op de Dual Hub strategie. De twee hubs zijn Parijs Charles de Gaulle, thuishaven van Air France, en Amsterdam Schiphol Airport, thuishaven van KLM. In samenwerking met haar partners biedt KLM passagiers en verladers meer dan 250 internationale bestemmingen aan met om non-stop verbindingen en verbindingen via andere luchthavens.
SkyTeam
Air France en KLM maken deel uit van SkyTeam, een van de internationale allianties van luchtvaartmaatschappijen. Met tien (sinds de fusie van North West met Delta Airlines) aangesloten maatschappijen per 2009, is SkyTeam in marktaandeel de tweede alliantie. Als leden van SkyTeam spelen Air France en KLM een belangrijke rol in Noord-Amerika, Europa en Azië. Samen met partner Kenya Airways hebben ze ook in Afrika een sterke positie.
Doelstellingen
KLM streeft een winstgevende groei na die bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen, maar ook aan de economische, maatschappelijke en sociale ontwikkeling. Door betrouwbaar te zijn en een gezonde dosis Nederlands pragmatisme te bieden, voorziet KLM haar klanten van innovatieve producten en veilige, efficiënte en servicegerichte diensten, waarbij proactief wordt gekeken naar duurzaamheid. Sinds vier jaar is AIR FRANCE KLM de leidende luchtvaartgroep in de Dow Jones Sustainability indexes en de enige luchtvaartmaatschappij op de ‘Global 100’ lijst. KLM werkt aan het creëren van groeimogelijkheden op Schiphol, het verkrijgen van toegang tot alle markten die de kwaliteit van haar netwerk verhogen en gelijke verhoudingen voor alle spelers in de branche. Ook streeft zij naar een goede balans tussen de belangen van het bedrijf en die van de lokale omgeving.
Werkgever KLM
Als werkgever besteedt KLM specifiek aandacht aan flexibiliteit, mobiliteit, participatie en gezondheid van haar medewerkers. Snelle veranderingen in techniek en in de vraag van de klant vragen van KLM dat zij in staat is de organisatie flexibel aan te passen. Deze flexibiliteit wordt ook van werknemers gevraagd. Om op verandering te kunnen anticiperen, worden werknemers aangemoedigd hun kennis en vaardigheden te vergroten met trainingen en door baanrotatie. Dit verbreedt de vooruitzichten binnen KLM en de KLM Groep, verrijkt competenties en vergroot creativiteit en flexibiliteit.
Boekjaar 2010-2011: de feiten
In boekjaar 2010-2011 vervoerde de KLM Groep 23,1 miljoen passagiers en 491.000 ton vracht. De inkomsten in dit jaar bedroegen 8.651 miljoen euro. In het boekjaar 2010-2011 vlogen KLM en haar partners vanuit Amsterdam naar 152 bestemmingen, waarvan 73 op de lange en 79 op de middellange afstand. In decombinatie bieden Air France en KLM 236 bestemmingen in 106 landen aan. De KLM Groep had per 31 maart 2011 33.442 medewerkers in dienst.