Mijn keuze voor KLM
“Zowel de keuze voor KLM als werkgever als de keuze voor het Management Program ICT (MPI) waren logische stappen in mijn leven. Zolang ik me kan herinneren, wilde ik piloot worden. Jachtvlieger om precies te zijn. Net als mijn opa. Het zit gewoon in mijn bloed. Helaas heb ik deze droom nooit kunnen najagen omdat ik niet voldeed aan de minimale lengte-eisen. Mijn liefde voor vliegen, vliegtuigen en alles wat hier maar enigszins mee te maken heeft, is echter nooit weggegaan. Nog steeds als ik op Schiphol aankom, begint mijn hart sneller te kloppen. De blauwe ‘kisten’, de dynamiek, de diversiteit. Welk ander bedrijf in Nederland dan KLM kan dit bieden?”
Mijn keuze voor het Management Program ICT
“De keuze voor het MPI komt voort uit de twee opleidingen die ik gedaan heb: Information Management en Marketing Management (beide aan UvT). Een combinatie die niet echt voor de hand ligt, maar die aansluit bij mijn brede interesse. Bij eerstgenoemde opleiding ligt de focus op het snijvlak tussen business en IT, bij laatstgenoemde op de klant. Dit is ook waar ik de meeste affiniteit mee heb; de driehoek klant-business-IT. In het koppelen van de wens en behoefte van de klant aan de mogelijkheden en ondersteuning die IT hierin biedt, zie ik grote toegevoegde waarde. Al deze facetten zijn terug te vinden in het MPI-programma.”
Mijn traject
“Het MPI-programma duurt 2 jaar en in die 2 jaar krijg je 4 opdrachten die elk een half jaar duren. Mijn eerste twee opdrachten waren binnen de KLM ICT-organisatie respectievelijk bij de afdeling Operations en afdeling Development.
De eerste opdracht stond in het teken van het managen van een project met veel stakeholders. Hierdoor heb ik de organisatie van business tot IT in korte tijd goed leren kennen, zowel inhoudelijk als organisatorisch. Het was van essentieel belang om alle spelers aangehaakt te krijgen, met hun neuzen dezelfde kant op. Een hele klus, maar daardoor wel heel dynamisch! Opvallend was dat ik vanaf het begin al veel vrijheid kreeg. Dit gaf een goed gevoel qua vertrouwen en zorgde ervoor dat ik er voor een groot deel mijn eigen ding van kon maken.
Mijn tweede opdracht stond in het teken van het combineren van de IT-organisaties van KLM en AirFrance. Ik maakte deel uit van het Change Team van de afdeling Development en was verantwoordelijk voor een drietal zaken: communicatie, werkomgeving en identiteit & imago. Ook hierin kreeg ik veel vrijheid, kon ik out-of-the-box zaken doen op een innovatieve manier. De begeleiding die ik hierbij kreeg was waanzinnig! Hierdoor heb ik kanten van mezelf leren kennen waarvan ik niet wist dat ik ze bezat. Dit is wat mij betreft ook waar de kracht van het traineeship ligt: de grootste winst heb ik behaald in het ontdekken van mijn eigen ik.
Hierna heb ik een zeer uitdagende opdracht gekregen bij de IMO (Information Management Office) Sales, waarin ik leiding gaf aan 19 business analisten. Binnen KLM zijn er meerdere IMO’s; de IMO is de link tussen de business en IT. In deze opdracht was ik niet alleen verantwoordelijk voor alle HR-gerelateerde zaken, zoals beoordelingen en training & development, maar ook voor het oppakken/implementeren van een aantal methodieken. Een zeer leerzame opdracht en erg leuk om even te mogen ‘proeven’ aan leidinggeven!
Inmiddels ben ik in begonnen met mijn laatste opdracht die zich afspeelt bij de afdeling Distributed Services. Deze afdeling is verantwoordelijk voor de dienstverlening met betrekking tot alle IT continuïteit binnen AirFrance KLM en is een verandertraject gestart om de organisatie servicegerichter te maken. Binnen dit traject heb ik een adviserende rol en kijk ik concreet met anderen hoe we een en ander vorm kunnen geven. Ook hier word ik als serieuze gesprekspartner gezien en krijg ik alle ruimte om initiatief te nemen.
Ben jij innovatief, ondernemend, en altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging, dan kan ik het MPI-programma van harte aanbevelen!”