Meet the Crew!

Het Blueweb-project brengt KLM en AirFrance digitaal samen door middel van één web applicatie. Deze samenwerking is voor ons als front-end developers heel interessant. Het maakt de scope van een project meteen vier keer zo groot. Je moet het zo zien dat de website van KLM tussen de 10 en 15 miljoen gebruikers heeft. Dat worden er straks miljoenen meer. Een website moet daar wel tegen kunnen, daarom werken wij met technologieën zoals Angular2. Omdat wij er zelf ook nog veel over moeten leren, hebben wij veel contact met developers van het Angular core-team van Google. Want ook voor hen zijn wij één van de eerste bedrijven die er daadwerkelijk mee ging werken. Dat is wel iets om trots op te zijn.

“Ik verbaas mij soms nog wel eens hoe makkelijk reizen eigenlijk wordt”

Functie:

Front-end Developer

Op mijn bucketlist staat:

Filipijnen en Columbia

Het Blueweb-project brengt KLM en AirFrance digitaal samen door middel van één web applicatie. Deze samenwerking is voor ons als front-end developers heel interessant. Het maakt de scope van een project meteen vier keer zo groot. Je moet het zo zien dat de website van KLM tussen de 10 en 15 miljoen gebruikers heeft. Dat worden er straks miljoenen meer. Een website moet daar wel tegen kunnen, daarom werken wij met technologieën zoals Angular2. Omdat wij er zelf ook nog veel over moeten leren, hebben wij veel contact met developers van het Angular core-team van Google. Want ook voor hen zijn wij één van de eerste bedrijven die er daadwerkelijk mee ging werken. Dat is wel iets om trots op te zijn.

Tom Suijkerbuijk

Iedereen binnen KLM IT doet zijn of haar werk met passie, wij zijn dan ook continu met ons vak bezig. Vroeger was IT nog een eilandje. Deze werkwijze is binnen onze organisatie compleet verdwenen. Wij zijn juist enorm van het delen. Alles is tegenwoordig open source en dingen leren is gratis. Dus waarom zouden wij niet wat teruggeven aan de community? Bij KLM organiseren wij daarom sinds kort gratis open source trainingen voor iedereen die dat wil. Intern en extern maar ook nationaal en internationaal. Veel collega’s van AirFrance dragen hun steentje bij via bijvoorbeeld video conferencing. Zodra je informatie en ervaringen deelt, gaan mensen meedenken en zo wordt je product alleen maar beter. Je krijgt er veel voor terug. Dat is misschien wel een beetje een jaren zestig instelling, maar daar houd ik wel van.

“Ik heb nog nooit zo'n grootschalig agile project meegemaakt.”

Functie:

Frontend Architect

Eyeopener:

Harry Potter is de Star Wars van de jonge generatie...bizar

Iedereen binnen KLM IT doet zijn of haar werk met passie, wij zijn dan ook continu met ons vak bezig. Vroeger was IT nog een eilandje. Deze werkwijze is binnen onze organisatie compleet verdwenen. Wij zijn juist enorm van het delen. Alles is tegenwoordig open source en dingen leren is gratis. Dus waarom zouden wij niet wat teruggeven aan de community? Bij KLM organiseren wij daarom sinds kort gratis open source trainingen voor iedereen die dat wil. Intern en extern maar ook nationaal en internationaal. Veel collega’s van AirFrance dragen hun steentje bij via bijvoorbeeld video conferencing. Zodra je informatie en ervaringen deelt, gaan mensen meedenken en zo wordt je product alleen maar beter. Je krijgt er veel voor terug. Dat is misschien wel een beetje een jaren zestig instelling, maar daar houd ik wel van.

Anthony Moendir

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar ook bij KLM schieten databronnen nog wel eens tekort. Samen met mijn collega’s ben ik bezig om de totale markt tussen verschillende ‘origins’ en ‘destinations’ in te schatten. Wij verzamelen zoveel mogelijk data om zo de markt beter in kaart te brengen. Elke luchtvaartmaatschappij wil inzicht in het boekgedrag van mensen, zodat ze daar bijvoorbeeld hun vluchtroutes op aan kunnen passen. Helaas beschikken we niet over alle data die we daarvoor nodig hebben. Daarom vullen wij de informatie aan door verschillende bronnen met elkaar te combineren. De inzichten die wij daaruit kunnen halen zijn erg belangrijk in het planningsproces. Ondanks dat wij al best ver zijn met het digitaliseren van de processen, is er toch ook nog veel mensenwerk. Er spelen zoveel factoren mee dat het automatiseren hiervan een grote uitdaging is, die ik met veel plezier aan ga!

“De grote verantwoordelijkheden die je hier krijgt, maken het werk steeds uitdagender”

Functie:

Consultant Decision Support bij afdeling Netwerk

Typisch KLM:

Je ziet direct de praktische waarde van je theoretische kennis

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar ook bij KLM schieten databronnen nog wel eens tekort. Samen met mijn collega’s ben ik bezig om de totale markt tussen verschillende ‘origins’ en ‘destinations’ in te schatten. Wij verzamelen zoveel mogelijk data om zo de markt beter in kaart te brengen. Elke luchtvaartmaatschappij wil inzicht in het boekgedrag van mensen, zodat ze daar bijvoorbeeld hun vluchtroutes op aan kunnen passen. Helaas beschikken we niet over alle data die we daarvoor nodig hebben. Daarom vullen wij de informatie aan door verschillende bronnen met elkaar te combineren. De inzichten die wij daaruit kunnen halen zijn erg belangrijk in het planningsproces. Ondanks dat wij al best ver zijn met het digitaliseren van de processen, is er toch ook nog veel mensenwerk. Er spelen zoveel factoren mee dat het automatiseren hiervan een grote uitdaging is, die ik met veel plezier aan ga!

Vivian Schobben

Personally I love to travel, and I think it’s great to bring your wishes as a traveler into your job. You kind of know what travelers want because you’re also a customer. The best project I’ve worked on is the KLM core app. This is basically the main point of our customer journey. Here, the customer can manage everything for their travel, like buying a ticket, managing a seat, or buying ancillaries. Through the app, we’re always with the customer. We can send our customers the best information to reassure them just before his flight. We work in sprints and everything we do, we measure, test and adjust. The only thing we want is to make the customer happy.

“You have to be close to the customer to provide him the best journey”

Functie:

Developer Mobile

Favoriete reisbestemming:

South East of Asia, because of the disruptive way of living

Personally I love to travel, and I think it’s great to bring your wishes as a traveler into your job. You kind of know what travelers want because you’re also a customer. The best project I’ve worked on is the KLM core app. This is basically the main point of our customer journey. Here, the customer can manage everything for their travel, like buying a ticket, managing a seat, or buying ancillaries. Through the app, we’re always with the customer. We can send our customers the best information to reassure them just before his flight. We work in sprints and everything we do, we measure, test and adjust. The only thing we want is to make the customer happy.

Robin Lintingre

Zie hier, ons welkomstcomité! Wij hebben ons best gedaan om alle 100.000 collega’s in te vliegen voor een digitaal gesprek met jou, zodat jij een goed beeld van onze organisatie zou krijgen. Leuk idee hoor maar het zal jou niet verbazen dat het de laadtijd van deze website enorm zou vertragen.

Laat je daarom inspireren door de ervaringen van deze collega’s. Ook de trainees staan te springen om over hun reis binnen KLM te vertellen. Lijkt het je leuk om met een van ons kennis en ideeën uit te wisselen? Goed plan! Stuur deze collega’s gerust een berichtje via LinkedIn, zij helpen jou graag verder.

Bekijk alle vacatures

Voorheen droeg de piloot een grote zware koffer met daarin alle vluchtgegevens. Nu staat alle informatie op een iPad. De monteurs liepen tijdens een reparatie regelmatig naar het kantoor om een manual in te zien. Nu hebben ze alle handleidingen binnen handbereik in een handige app. IT maakt ons werk dus veel efficiënter. Er zijn inmiddels binnen KLM AirFrance zo’n 32.000 iPads en 4600 handheld apparaten in gebruik, waarbij het gebruik van mobiele apparaten de komende jaren alleen maar zal toenemen. De tooling die wij nu gebruiken om de mobiele apparaten te beheren zijn o.a. AirWatch en Soti. Ik vind het leuk om met andere teams samen te werken en over nieuwe dingen na te denken. Het werken in een joint team met Air France collega’s geeft mij ook nieuwe inzichten. Hoe handig zou het zijn als we over een paar jaar Smart Glasses kunnen gebruiken in plaats van handheld apparaten? Voor je het weet, kan het!

“Ik voel mij herkend en erkend binnen KLM”

Functie:

IT Specialist Airport Mobility

IT is:

Continu vernieuwend

Vahap Inal

KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die een boekingsbevestiging, check-in notificatie, boardingpass en flight status verstuurt via Facebook Messenger. Onze afdeling, Middleware, was verantwoordelijk voor de integratie van Facebook Messenger. Wij bouwden de lijntjes tussen KLM en Facebook zodat de boekingsinformatie veilig van KLM naar Facebook kon, en omgekeerd. Alles wat je via de website en onze apps doet, kan nu ook via Messenger. Mijn afdeling werkt niet vaak aan projecten waarover je op verjaardagsfeestjes kunt vertellen. Door dit project konden we nu wel juist wel laten zien wat we gemaakt hebben. Dat is toch gaaf? Middleware is bij bijna alle projecten betrokken maar dan vooral op de achtergrond. Wij zorgen voor de juiste verbindingen. Alle gegevens die binnen KLM van systeem naar systeem gaan, gaan via ons. Vluchtinformatie voor de piloten, crew informatie voor op de iPads van de flight attendants, data uit HR-systemen, loadsheets voor Cargo. Ja, echt alles gaat via ons!

“Herinner je je de dames met die telefoonstekkers nog? Zoiets doen wij, maar dan met veel meer informatie ;-) ”

Functie:

Teammanager Middleware

KLM is:

Een bedrijf in een bedrijf

Janneke Groos

KLM has multiple API teams and as a Test Engineer, I want to introduce a new test approach called Serenity BDD. This is new in the industry and also an innovation within KLM. Eventually, we want to introduce this type of testing to the whole organization. For now, I’m preparing the first presentation and demo. We all work with different projects at the same time and I’m mainly into automation. It’s very exciting to see your scripts running and the result of your work is just right in front of you. Through my job, I’m part of people’s lives. A very small part of course, but I help them reach their destination, reconnect them with their family or make sure they’re on time for an important business meeting. That makes me feel very proud.

“Did you know that the Cargo compartment of an airplane smells like a horse?”

Functie:

Test Engineer

Werken bij KLM:

A dream come true

Anuradha Dande

Op dit moment ontwikkelen wij ons tot digitale organisatie, wij moeten echter nog meer data-driven worden. Op het moment dat processen gedigitaliseerd zijn, creëer je grote hoeveelheden data. Een 787 die van Amsterdam naar New York vliegt, genereert tijdens de vlucht al meer dan 300.000 data elementen. Met deze data moeten wij straks veel meer gaan voorspellen in plaats van erop te reageren zoals nu. Bijvoorbeeld door middel van Predictive Maintenance; van te voren al voorspellen dat een onderdeel vervangen moet worden omdat het de volgende vlucht wel eens kapot kan gaan. Voorspellend bezig zijn kan natuurlijk op veel meer gebieden dan alleen Engineering (vliegtuigonderhoud). Het maakt de productiecyclus sneller. Ik ben benieuwd hoe wij ons de komende jaren gaan ontwikkelen tot een data-driven bedrijf.

“Binnen vijf jaar verschuiven wij van vervoersbedrijf naar een data-driven bedrijf”

Functie:

CIO

Uniek aan IT:

Je haalt snel een heleboel zorgen en gedoe weg

Paul Elich

Alles wat wij doen is gebaseerd op wat de klant wil en zegt. Als onze klanten onze applicatie niet begrijpen of het niet prettig in gebruik vinden, dan passen wij dat meteen aan. Alles moet simpel blijven, want niet iedereen is zo mobile savvy als onze gemiddelde ontwikkelaar. We streven op deze manier naar maximale tevredenheid bij onze passagiers. Bij het uitrollen van de nieuwe KLM app kwamen we er achteraf achter dat we een zeer belangrijke feature voor de klant over het hoofd hadden gezien: het beheren van de frequent flyer miles. Ook al denken wij meerdere stappen vooruit, het blijft af en toe ook gewoon mensenwerk. Het belangrijkste is dat de teams snel kunnen handelen om direct tot oplossingen te komen. In onze manier van werken zit veel van die flexibiliteit verwerkt (agile) en dat zorgt voor een geweldig klimaat om als professional in te werken. Binnen KLM AirFrance is er veel samenwerking tussen verschillende teams. Als teams op grote innovatieve projecten gezamenlijk tot succes komen geeft mij dat steeds weer heel veel voldoening!

“De uitdagingen die wij hier hebben kom je niet zo gauw tegen bij andere organisaties”

Functie:

Groupmanager Mobile

Favoriete reisbestemming:

Zuid-Amerika

Arno van den Berg

Voor mij staat de gebruiker centraal bij alle nieuwe digital oplossingen. Wij willen de klant een memorable experience geven; crew speelt daar een belangrijke rol in. Wij proberen hen door onder andere digitale toepassingen maximaal te ondersteunen, maar ook te ‘raken’ en contact te maken met een crew die of aan boord is of thuis is. Wij voorzien het vliegend personeel van de juiste informatie op het juiste moment op de juiste plek, een zogenaamde ‘seamless journey’. Denk hierbij aan informatie over passagiers, de vlucht of een persoonlijk rooster. IT is steeds meer een integraal deel van ons leven en daarmee steeds meer het voortbrengen van een emotie.

“IT gaat niet meer om het maken van oplossingen maar om het voortbrengen van een emotie ”

Functie:

Business Development Manager Digital

Welke bestemming mist KLM nog:

Alaska!

Dena Sadjadi Ghaemmaghami

Heb je vragen?

Sintia Liefveld

Recruiter

Stuur Sintia een berichtje